أخطاء نقع بها.. خاطئة تربوياً .. علينا تصحيحها .. الرضا

شوف أخوك شاطر ازاي و أول الفصل .. نفسي تكون زيه
شوفي صحبتك بتسمع كلام مامتها ازاي .. اتعلمي منها
 و غيرها من الجمل المشابهه ليها
الجمل دي فيها أخطاء تربوية كتيره
 مش هتكلم انهاردة عن تدميرها لثقة الطفل في نفسه و تقديره لها، لاننا اتكلمنا فيه كتير
انهاردة الكلام عن الرضا 😊
الجمل دي كان لها تأثير كبير على أجيال و ناس كتير .. معظم تركيزها على حال غيرها
مين عنده ايه .. مش موجود عندي
و طبعا بيكون التركيز على ظاهر الميزة و محدش يعرف اللي مش ظاهر 😏
شايف صحبتي ولادها هاديين ازاي ( و متعرفش انهم عندهم مرض مش بيخليهم يلعبوا
و يتنططوا )
و مين ناجح في شغله و ميعرفوش اد ايه بيتعب
 و مين و مين و مين
طب ايه اللي بيحصل لما نقول الكلام ده لأطفالنا؟ ؟ ؟
•الجمل دي بتخلي الطفل مش شايف النعم و المميزات الموجودة عنده
•بيفضل معظم الوقت مشغول بحال غيره و المزايا اللي عند غيره و مش شايف المزايا اللي عنده
•التركيز في حال الغير بيجلب التعاسه و الهم للإنسان
 •الإحساس أنه أقل من غيره و الاحساس بالنقص
و الحل ؟ ؟
• التركيز على مزايا الطفل نفسه و اظهارها ليه
 •التركيز على نقطة ان الله سبحانه و تعالى خلقنا كلنا زي بعض، لكنها أرزاق و كل واحد منا عنده المزايا اللي تميزه عن غيره.
•المزايا و القدرات و المواهب الموجوده فينا علينا تطويرها و التركيز عليها و التميز فيها أكتر.
•تنمية شعور الرضا و قول الحمد لله على كل نعم ربنا علينا، ازاي؟
بسماع الطفل لينا أولاً و احساسه اننا راضيين بكل ما قسمه الله لنا، لأننا مرايا لأطفالنا
و بيتعلموا من أفعالنا و أقوالنا.
 و أن نعدد له بعض النعم ( لان النعم لا تعد و لا تحصى) اللي ربنا وهبها لينا، و نعلمه أن شكر ربنا و حمده على النعم دي بأننا نحافظ عليها و نقويها و نستخدمها في الخير.
•طب اذا الطفل سأل : ليه ربنا أعطى الميزة دي عند صحبي و أنا لا؟ هل ربنا بيحبه أكتر؟
الاجابة:
•ان ربنا هو اللي خلقنا و هو اللي قسم القدرات و المواهب و المزايا فينا، لانه سبحانه
 و تعالى عالم مين اللي هتكون الموهبة دي فيه ميزه و نقطة قوة و هيقدر يعمل بيها حاجات متميزة، و أننا كلنا عند ربنا زي بعض.
 •أننا في المجتمع بنكمل بعض يعني ايه؟ يعني اذا مثلا كل الناس كانت رسامه او أطباء او غيره.. مين هيعمل المهن التانيه.
فاحنا زي الصورة البازل الكبيرة كل واحد فينا قطعة بازل بيكمل بيها الصورة 😊 من غيره الصورة مش هتكمل و مش هتكون حلوة، و مش هينفع نكون مكان حد تاني و لا نكون شبهه😉.
 ( مثال صورة البازل كان من الأمثله الفارقة معي، كل الشكر للمدربة شيماء العقيلي اللي اتعلمته منهاShaymaa Al-Okaily )
فشعور الانسان بالرضا ، نعمة علينا غرسها في أطفالنا
دمتم طيبين
 شيماء الجميل

شير لتعم الفائدة و لايك و تعليق لتصلكم منشورات الصفحة باستمرار .. تفاعلكم مهم

الموضوعين السابقين في سلسلة أخطاء نقع بها في الروابط التالية:

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أنشطة مختلفة باستخدام الشاليمو ( المصاصة )

أنماط التعلم ( الصفات، اختبار تحديد الأنماط، و شرح درس للثلاثة أنماط )

التنمر الجزء الثاني