رسالة من هادي
رسالة من هادي
مستواحه من استشارات الصفحة ... لكل أم و أب أو مربي لسه بيضرب ... اقرأ القصة و فكر في كلام هادي
أنا هادي.... آآآآه اسمي هادي مع أن كل اللي حواليا بيقولوا لي أني اسم على غير مسمى... بس عادي
عندي 14 سنة ....
كله في حياتي بقى عااااااادي.... كله شبه بعضه... مبقاش فارق معايا حاجة، لاني أنا نفسي مش فارق مع أي حد خااااالص أصل كله عااااااادي
ماما على طووووول بتزعق و صوتها عالي و بتضربنا كلنا
دايما تقارن بيني و بين أخويا الصغير و تحسسني أننا في سباق مين الأشطر عشان يكون الأفضل
كنت كتيييييير بدور على حضنها بس مش بلاقيه، دايما مشغوله بحاجات كتييير و أنا في آخر اهتمامتها، أكتر حاجة بتهتم بيها هي مذاكرتي ...
الأول كنت بذاكر عااااادي بس لما لقيتها حتى في المذاكرة بتزعق و عايزاني شاطر زي أول الفصل بدأت أكره المذاكرة و المدرسة و مذاكرش
الأول كنت بتضايق لما تقعد تقول لي يا فاااااشل .... هطلعك من المدرسة
و تروح تشتكي لبابا فيقول لي ( هطلعك من المدرسة و اخليك تشتغل بليه مع الميكانيكي ) لدرجة انهم بقوا يندهوا لي يا بليه يا بليه.....
الاول كنت بعيط كتيييييييير بس بعد فترة بقى عااااادي
هما بيكرهوني و مش بيحبوني فخلاص يبقى كله عااادي
لما بقيت سبع سنين ماما قالت لي لازم تتعلم الصلاة قولت لها لييييه ؟؟؟
قالت لي عشان اللي مش بيصلي بيرووح النار خفت أوي
بدأت أصلي عشان خايف من النار و في مره مصلتش ماما جابت النار و لسعتني و قالت : هي دي النار اللي هتتحرق بيها عشان مش بتصلي
بقيت أصلي شويه اه و شويه لأ و كل مره تلسعني مبقاش يفرق معايا
و حسيت أني عايش في نااار ... فبقى عااااادي
و بطلت أصلي ... كله عااادي
بقيت عايز أحس أن حد مهتم بيا بقيت أعمل غلط كتييير و أعاند أكتر و أكتر و مبسوط بده عشان بابا و ماما بقوا مشغولين بمشاكلي و انا مبسوط و حاسس انه عااااادي
بقوا يحرموني من حاجات كتيييير نفسي فيها ... برضو عااادي
بقيت أسرق عشان اجيب الحاجة اللي نفسي فيها و ماما حرماني منها....
الصراحة في الاول انا خدت من فلوس ماما اللي في الدولاب عادي لما لقيتها رافضه أجيب اللي عايزة..
و بعدين لقيتها بتزعق و تقول أن فيه حد سرق فلوس من دولابها ...
خفت أقول أني أنا اللي خدت الفلوس.... مع اني كنت هقول لها ببساطه اذا سألت..
لكن اللي حصل انها زعقت و توعدت بالضرب للي هتعرف انه اللي سرق....
و في يوم شافتني و أنا باخد الفلوس كان يوم رهيييب خدت علقة مووووت ...
ضرب و شتيمه و عض و ماما تحولت لغول كنت خايف منها أوي
بس لقيتني بقول لنفسي زي ما بتحرميني و بتخليني أتألم ...
هسرق أكتر و أكتر عشان أضايقك....
و بقيت أسرق و اتضرب و الغريب اني مبقتش اتأثر أصله بقى عاااادي
بقيت بتشتم
اتضرب
اتلسع
يدعوا عليا
بيكرهوني و أنا كمان بكرههم
و كله بقى عااااادي
في مره ماما كانت بتزعق لي و بتقول لي يا رب تموت ، أنت أسود حاجة في حياتي....
حاسس اني عايش في جزيرة ضلمه لوحدي محدش حاسس بيا
نفسي في حد يأخدني في حضنه
أنا آه بيقول على كل حاجة عاااادي
بس كل عااااادي وراها ألم مش عاااادي
و عندي سؤااال واحد .... لييييه ؟؟؟؟
ليه بتكرهوني ؟
ليه اتجوزتوا و خلفتوني ؟؟؟ يا ترى عشان تعذبوني؟؟؟
مش عايز الحياة اللي كلها عذاااب دي
ليه بتشتموني و تضربوني و تكسروني و تجرحوني ؟؟؟
ليه و ألف ليه مش لاقي لهم إجابة ....
نفسي الرسالة دي ماما تقراها و مش هي بس
هي و كل أم عندها هادي شبهي.....
انتهت الرسالة.....
الرسالة دي من واقع استشارات بتيجي
ليه لما بنشتري موبايل جديد بنقعد يومين نقرأ في دليل الاستخدام ؟؟
هل أطفالنا لا يستحقوا أننا نقرأ و نتعلم عشانهم ؟!!!
ليه بتاخدوا قرار الزواج و الانجاب بدون تأهيل يخليكم أد الأمانة العظيمة اللي ربنا هيحاسبكم عليها دي....
دي اللي عذبت هره دخلت بسببها النار فما بالكم بالانسان اللي ربنا كرمه و خلقه خليفه في الأرض
بلاش توصلوا أولادهم لأن تكون كل حاجة في حياتهم عاااااااادي ......
في انتظار تعليقاتكم و اجابتكم على سؤال هادي
ليه ؟؟؟
و شير للرسالة لتصل لكل أم و أب بيضربوا ولادهم
و تعليق و لايك لتصلكم منشورات الصفحة باستمرار ... فتفاعلكم مهم
الموضوع تم نشره سابقا على صفحة حياتنا وولادنا مع المستشارة الأسرية دعاء صفوت
https://www.facebook.com/
#إعادة_نشر
#أطفالنا_أمانة
#اتعلموا_تربية
#شكرا_دودو
دمتم بخير
أحبكم في الله
شيماء الجميل
تعليقات
إرسال تعليق